Divendres passat teníem
concert de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) a
l’Auditori de Barcelona.
El programa era el següent:
-
Adagio per a
cordes de Samuel Barber
-
Libro de los
secretos de Jesús Torres
-
Simfonia núm.6
en si menor de Txaikovski
La primera part va
començar amb el preciós Adagio per a
cordes del compositor nord-americà
Samuel Barber (1910-1981). Una
peça que l’OBC, sota la direcció de Pablo González, va abordar amb la
sensibilitat que requereix la partitura, ja que l’obra de Barber, malgrat ser
un compositor del segle XX, va fugir de les corrents musicals de la seva època
i va identificar-se clarament amb les estructures i harmonies establertes pel
romanticisme del segle XIX. Aquest Adagio,
una obra intimista i bucòlica, és possiblement la seva obra més coneguda.
Samuel Barber |
Esperava la segona part
amb candeletes, perquè la sisena simfonia de Txaikovski és d’aquelles obres que
tinc en un pedestal des de que era molt jove. Txaikovski (1840-1893) està
considerat el menys rus dels músics russos ja que sovint li retreien que la
seva música era excessivament occidentalitzada. Sigui com sigui, la trobo
fascinant i en sóc un consumat admirador i si hi ha ocasió d’una audició en
directe, per poc que pugui m’hi apunto sense dubtar-ho.
Pablo Gonzalez |
Piotr Ilich Txaikovski |
La sisena simfonia va ser estrenada el 28 d’octubre de 1893 a Sant Petersburg, dirigida pel mateix Txaikovski només nou dies abans de la seva mort. L’acollida del públic el dia de l’estrena va ser tèbia, molt probablement perquè Txaikovski va fer una cosa poc usual, que és canviar l’ordre dels dos darrers moviments. I és que el tercer moviment té un ritme vibrant i impetuós que va creixent de potència fins a arribar a un final apoteòsic gràcies a la forta presència dels instruments de vent. En canvi, el quart moviment amb què finalitza la simfonia té una melodia pausada i turmentada amb sons apagats que creen un clima trist i decadent. També s’ha de dir que després d’aquesta primera audició se’n va fer una segona el 18 de novembre, quan el músic ja havia mort, i naturalment va esdevenir un èxit total, ja que a més, la vetllada es va presentar com un homenatge al gran músic. Des d’aleshores, la simfonia núm.6 en si menor de Txaikovski ha estat una de les obres més interpretades en les sales de concert d’arreu del món.
Aquí teniu el tercer
moviment interpretat per la Russian Symphony Orchestra dirigida per la japonesa
Tomomi Nishimoto
He flipat, sobre el min 6 aquest concert m'ha semblat molt similar a frases musicals que li he escoltat a John Williams en pelis com Indiana Jones o Star Wars!!
ResponElimina:O
M'hagués encantat fer com tu i anar-hi. Però jo era al mateix lloc que la teva dona... Un altre dia serà! Petons
ResponEliminaÒscar,
ResponEliminaNo dic que si ni que no, però es molt normal que quan escoltem alguna cosa, la nostra percepció l'associï amb una altra que tenim al cap ben present. Jo sense anar més lluny, en el mateix concert de dissabte, en "El libro de los secretos" de Jesús Torres, hi havia passatges que em recordàvem algun fragment de West Side Story de Bernstein. I tot es producte del nostre subconscient.... o no.
Marina,
ResponEliminaEm sembla que et confons de concert. Aquest del que parlo va ser divendres passat i a menys que estigui molt equivocat, la Glòria era al meu costat, je,je.
Una abraçada
Jo també la tinc al pedestal des que la vaig sentir a una megaorquestra, amb els esgarrifants cops dels cellos apagant-se al final... I em fa riure pensar que fa mil anys, quan era jove (jo) Txaikovski era un cursi...
ResponEliminaJose Luis,
ResponEliminaQuan jo era jove, tampoc m'agradava massa Txaikovski, el trobava massa "chumpa-chumpa", però amb els anys les coses s'han posat al seu lloc i actualment es un dels "meus" compositors, i les simfonies 5ª i 6ª les trobo meravelloses.