La nit d’ahir dissabte
sens dubte serà una de les que passarà a la història del Gran Teatre del Liceu.
Amb les entrades exhaurides des de fa mesos, el tenor peruà Juan Diego Flórez es
va presentar amb un programa que, d’entrada i per al meu gust, no era massa
atractiu. El cantant, però, de mica en mica va anar fent atractiu tot allò que
cantava. Acompanyat al piano pel gran mestre Vincenzo Scalera, que com sempre
va fer gal·la d’una gran exquisidesa interpretativa i que té amb el cantant una
compenetració perfecta des de fa anys.
D’entrada, em va semblar
que la veu de Flórez era un pel més fosca que la darrera vegada que l’havia
escoltat, però amb la mateixa agilitat, potència i brillantor de sempre. La
veritat és que el començament em va agafar una mica fred i no va ser fins la
segona interpretació i molt especialment la tercera, “En butte aux fureurs de l’orage” de Niccoló Piccini, que em va fer
gaudir d’allò més i se’m va posar pell de
gallina per primera vegada. Va seguir amb tres peces de Rossini per acabar
la primera part (i segona pell de gallina)
amb l’ària “Che asccolto” de l’Otello
de Rossini.
La segona part s’inicia
amb “Viens gentile dame” de
Boieldieu, “Vainement, ma bien aimée”
de Lalo i “Au mont Oda” de l’opereta La Belle Hélène d’Offenbach on va estar
magnífic i va treure la seva bis còmica interpretant com si es tractés d’una
representació. Va seguir un bloc de tres temes cantats en castellà, que tot i
estar impecablement cantants no em van apassionar massa. Això sí, el segon d’aquests
temes, Amapola, una cançó molt
popular però que em fa molta mandra d’escoltar,
em va semblar nova, diferent, increïblement fresca, em sembla que mai m’havia
agradat tant aquesta cançó com ahir. Per acabar aquesta segona part, nou lluïment
vocal amb “Allegro io son” de
Donizetti.
I arribem a les “propines”.
No m’esperava més de dos o tirant molt llarg tres bisos, però no, Flórez es trobava com a casa i per començar ens
ofereix “Bella enamorada” de la
sarsuela “El último romántico”. El
públic que abarrotava el Liceu esclata en una nova mostra de deliri col·lectiu
i el tenor torna a escena, aquesta vegada per atacar la cabaletta final de Il Barbiere di Siviglia, “il più lieto”. Al acabar, a mi em va semblar visiblement cansat i
vaig pensar “això ja s’està acabant”, però ni de bon tros!. Després d’uns
minuts d’aplaudiments incansables, torna a escena i ens sorprèn amb el “Pour mon âme” de “La fille du regiment de Donizetti amb els corresponents 9 do de pit. Sensacional, el teatre s’ensorra,
i ara sí que s’ha acabat, penso. Un cop més erro, després de varis minuts d’aplaudiments,
el tenor torna a escena i canta “La dona
è mobile” del Rigoletto de Verdi amb focs
d’artifici vocals inclosos, tal i com ens té acostumats. Nou deliri
col·lectiu i després de varies sortides per saludar, torna per cantar la Granada de Lara, enmig d’un públic rabiosament
entregat al cantant. Sensacional, espectacular, extraordinari, falten adjectius
per a definir el que vam viure els afortunats que vam ser-hi.
Un comentari del gran baríton Fabio Capitanucci que vaig trobar en
el Facebock : "Di ritorno dal
Gran Teatro del Liceu.....Recital Di Juan Diego Florez!!!! Un serata storica,
unica, memorabile.....programma bellissimo e vastissimo.....5 bis.....teatro
pieno e in standing ovation....Florez semplicemente GRANDIOSO...non si puo'
descrivere l'emozione a parole! Al pianoforte il Grande Maestro Vincent
Scalera, formidabile, praticamente un'orchestra!!! Questo e' cio' che fa
davvero bene all'Opera Lirica!!!!"
CONTRACRÒNICA - Amb el teatre ja
buit, un parell de centenars seguidors, insaciables i irreductibles van estar
aplaudint a peu d’escenari durant gairebé deu minuts, fins que el cantant va
tornar a aparèixer per agrair les mostres d’afecte i suport. Més tard a la
sortida d’artistes del Liceu, va signar i es va fer fotos amb tothom, abans de marxar
en taxi amb destinació desconeguda, juntament amb el seu representant Ernesto
Palacio i Joan Matabosch, director artístic del Liceu, entre d’altres
acompanyants. Això sí, des de l’interior del taxi, Juan Diego va saludar amb la
mà una vegada més els que havíem presenciat l’escena i que moments abans érem
amb ell.
PHILIPPE JAROUSSKY
l’altre triomfador del màgic cap de setmana
Divendres passat vam
tenir una altra nit inoblidable al Gran Teatre del Liceu. Amb un teatre ple de
gom a gom i amb l’acompanyament de la magistral Freiburger Barockorchester sota
el genial lideratge de Petra Müllejans, el contratenor francès Philippe
Jaroussky ens va oferir un concert difícil d’oblidar. D’entrada haig de dir que
si a mi em diuen fa uns anys que gaudiria amb la veu d’un contratenor no m’ho
hauria cregut. Sortosament, en els darrers anys he anat escoltant diferents
cantants i, sense ser la veu que més m’agrada, l’assimilo i puc gaudir-la
plenament com va ser el cas de divendres. També vull dir que divendres passat
va ajudar molt que tota la música era de Händel, exceptuant un dels tres bisos que Jaroussky ens va oferir i que
era de Porpora.
La veu del contratenor
francès no és excessivament potent, al menys per a un recinte tan gran com el
Liceu, ara bé, arribava perfectament a tot arreu i vam poder apreciar
perfectament l’enorme domini tècnic en la utilització de les coloratures i del legato.
Va ser una nit
extraordinària en tots el aspectes, ja que com deia al principi, l’acompanyament
de la sensacional formació alemanya va ser capital. La interpretació que van fer en la primera
part del Concerto grosso en Sol menor i en la segona, la de la Sarabanda d’Almira, van ser tan
extraordinàries, que per si soles ja justificaven l’assistència al concert.
Sembla increïble però és
cert, dues nits seguides triomfals, fregant l’excel·lència i amb tot l’aforament
venut!. En temps de crisi potser és això el que necessita un teatre d’òpera,
oferir el que el públic demanda i deixar experiments dubtosos per a millors
èpoques.
CONTRACRÒNICA - Amb uns dies d’antelació, la direcció del Liceu havia anunciat
que al final del concert, Philippe Jaroussky signaria CD’s. Doncs bé, la cua
que es va formar a les Rambles va ser tan descomunal, que ni els més vells ho
havien vist ni en les grans èpoques del Liceu. És clar que en temps pretèrits, penso
jo que la gent no s’esperava al carrer sinó que ho devien fer al saló dels
miralls. I és que com diria Bob Dylan, “The times they are changin’”, i jo
afegeixo: sortosament!.
Vaja, vaja... Quin cap de setmana i quina enveja que em doneu!
ResponEliminaRealment ha estat un cap de setmana força inusual, però ara mateix signo uns quants com aquest.
ResponEliminaUna abraçada
Com tu,amb el "militaire" que ja ha fet seu per sempre més, creia que ja no podia donar més. Quina nit i quina sort de ser-hi.
ResponEliminaÉs increïble, però nits com les de divendres i dissabte ens fan oblidar alguns dels "fiascos" del GTL. Tant de bo el que hem viscut aquest cap de setmana fos habitual, oi?
ResponEliminaNo veia com deixar un comentari en l'apunt de JUAN DIEGO FLOREZ... i
ResponEliminaes que soc un pallús i no m'havia donat que la crònica aquesta vegada
era doble.
A nosaltres evidentment també teníem "Gallina de piel" moltes vegades
durant el recital gairebé orgasmic.... jejejejeje Per recordar tota la
vida.
Jo des de el cel, també vaig estar aplaudint entre els mes fidels,
fins que per "nassos" el varem fer sortir quan el Teatre era gairebé
buit.
Una nit màgica de debò.
abraçada enormus
Miquel,
ResponEliminaUna nit màgica que s'hauria de repetir més sovint, crec que ens ho mereixem, no?
Una abraçada i fins aviat
Quin dissabte!!! En tots els sentits. Dinar fantàstic, nit musical fabulosa i maneta del Barça. Que mes es pot demanar.
ResponEliminaVeig que va cubrir les vostres expectatives, la Glòria fa una cara de felicitat...
Glòria, entre tú i jo, el Jaroussky no está gens malament, també,eh? jaja
Petonets.
Efectivament un dissabte completet, je,je
ResponEliminaUna abraçada
Sempre no pot ser així, deixaria de ser excepcional i no sé si podríem resistir-ho.
ResponEliminaDos dies seguits és una immensa sort, però tres podria ser un perill.
HAHAHAHAHAHAHA.
Res, res, altres coses hem aguantat i no precisament bones, no et sembla?. De totes maneres tens raó que cada dia no pot ser festa i si cada dia fos així no podríem fer distincions entre el bo i el dolent.
ResponEliminaDos nits màgiques, me'n alegro que cobrissin les vostres expectatives.
ResponEliminaNomés veure la cara de satisfacció de la Glòria puc entendre que siguessin unes veritables nits inoblidables.
Una abraçada
Van ser dues magnífiques nits musicals. A més, al ser consecutives encara es fan més inoblidables.
ResponEliminaUna abraçada