Una vegada més, crec que
una òpera de Donizetti tornarà a ser un dels grans èxits a nivell popular, de
la temporada operística a Barcelona. Fa dos anys ja ho va ser La Fille du
Regiment i la temporada passada Anna Bolena. A dos dies del començament de les representacions,
està venut gairebé tot el taquillatge de les deu funcions que hi ha previstes
fer de Linda di Chamounix. Indubtablement el repartiment, una vegada més, ajuda
molt. Per aquesta ocasió, el Liceu compta novament amb les millors
veus del món belcantista, Diana
Damrau i Juan Diego Flórez, dos cantants d’autèntic luxe que fan que la seva
participació en qualsevol muntatge es converteixi immediatament en un triomf
rutilant. Al seu costat, noms com els de Simon Orfila, Silvia Tro o Pietro
Spagnoli només fan que reforçar el convenciment que tot anirà rodó.
Ahir, després de molt
temps sense fer-ho, vam poder anar a l’assaig general d’aquest repartiment, i
el resultat, en la meva opinió, no pot ser més que positiu. Però anem a pams.
Aquesta òpera va ser estrenada amb un enorme èxit a Viena l’any 1842, i tot i
no ser una de les partitures més brillants del compositor italià, sí que conté
moments musicals d’una bellesa extraordinària. També cal dir que hi ha
fragments que em van recordar molt altres obres del mateix autor com Lucia di Lammemoor o L’Elisir d’amore. Per
cert, com ja hem comentat en ocasions anteriors, els arguments d’aquestes òperes
son totalment desfasats avui en dia i el que les segueix fent interessants,
sens dubte, és la música.
d'esquerra a dreta : Simón Orfila, Diana Damrau, Juan Diego Flórez, Silvia Tro Santafé i Pietro Spagnoli |
Pel que fa als
intèrprets, Juan Diego Flórez segueix en estat de gràcia (i ja en fa uns quants
anys). La seva veu, tot i ser en un assaig general en què els cantants procuren
no “cremar-se” massa, va sonar rotunda, brillant i espectacular en tot moment,
brindant-nos moments memorables, especialment en el segon acte amb l’ària Linda si retirò.. Si tanto in ira agl’uomini.
Al seu costat, una Diana Damrau, potser una mica més conservadora a l’inici (no
oblidem que es tractava d’un assaig), però que a partir del segon acte es va
deixar anar i va acabar demostrant la seva gran qualitat vocal i molt especialment
en aquest tipus d’òperes belcantistes.
No va ser cap sorpresa,
però l’actuació de Silvia Tro Santafé i Simon Orfila va ser de primeríssim
nivell i van demostrar que no estan al costat del tàndem Flórez/Damrau per
casualitat. La resta del repartiment, Pietro Spagnoli, Maria José Suarez i
Jordi Domenech van estar correctes, mentre que Bruno de Simone va composar un “divertit” Boisfleury.
L’orquestra i el cor del
GTL va sonar molt bé sota la direcció de Marco Armiliato que en algun moment va
donar la sensació d’alentiment,
especialment en alguns moments com el duet dels dos protagonistes del primer
acte. Pel que fa a l’escenografia de Daniel Blanco i la direcció d’escena d’Emilio
Sagi, dir que és correcta i poc espectacular, cosa que agraeixo, tot i que hi
ha coses que no m’acaben de fer el pes com la llarga taula del tercer acte,
sobre la qual, la pobre Linda palesa la seva bogeria.
final de l'assaig general del dissabte 17 de desembre |
També dir que hi ha
representacions amb un “segon repartiment”, però que podria perfectament ser un
“primer repartiment” en qualsevol dels grans teatres d’òpera. Noms com els de
Mariola Cantarero, Ismael Jordi, Fabio Capitanucci o Ketevan Kemoklidze són una
garantia total que la qualitat del cant no defallirà en cap moment.
Ara a esperar les
funcions programades i que les previsions d’èxit s’acompleixin plenament.
Una molt bona crònica, que deixa constància de que la disparitat d'opinions es bona per el mon de l'òpera. Com ja saps a nosaltres també ens va agradar molt i varem gaudir molt de les veus i també de la pròpia opera. Vaig començar ahir a fer la meva crònica a Voltar i Voltar, però la he tingut que abandonar a mig fer perquè avui hem tingut un dia que hem anat de cul.
ResponEliminaJa m'explicaràs com has fet les fotos de la crònica.... quina càmera !!!!
Gracies de debò per la feinada que has fet per deixar constància d'un altre nit màgica que varem viure plegats.
Una abraçada
Miquel,
ResponEliminaNosaltres també ens ho vam passar molt bé. L'òpera potser un pel llarga, però una autèntica passada gaudir de les millors veus del mon.
Ens veiem divendres i seguim xerrant.
Una abraçada per a tu i l'Imma
Caram, amb assaig general i tot!! Ahir vaig veure al 33 un concert de Juan Diego Florez y realment és espectacular la seva veu :)
ResponEliminaEngrescadora, la crònica, amb molt bons auguris perquè sigui, en ambdós repartiments, un èxit, i és que amb bons intèrprets -magnífics en aquest cas- qualsevol òpera -fins i tot les de Wagner, suposo- :)) puja molts punts.
ResponEliminaJo hi vaig demà, amb una especial il·lusió, a part de tornar a escoltar Flórez e directe, per veure per primer cop “en acció” la Diana Damrau i un baríton que sempre m'ha agradat molt, Pietro Spagnoli, la veu del qual -ves quines coses!- no puc evitar que em recordi la de l'actor Carles Canut.
En fi, gràcies per la crònica, i ja us diré el què.
Una abraçada.
Gracies per aquesta bona noticia!
ResponEliminaÒscar,
ResponEliminaJo no el vaig poder veure, intentaré recuperar-lo a través d'internet, tot i que suposo que es tracta del concert que va fer amb el Dudamel a LA, i com tu dius, el Flórez una vegada més està espectacular.
Una abraçada
Enric,
ResponEliminaLa Linda de Chamounix, tot i no ser "una meravella" com ho son altres òperes de Donizetti, si que té moments preciosos i amb un repartiment insuperable com es el cas, la cosa paga molt la pena. Espero que en gaudeixis (nosaltres hi tornem divendres)i ja ens ho explicaràs.
Una abraçada
Jose Luis,
ResponEliminaDos repartiments d'autèntic luxe que fan que la partitura donizettiana llueixi molt, i això que en un assaig general, teoricament, els cantants no donen ni molt menys el 100%. La cosa promet i molt!
Una abraçada
Em feu venir motes ganes de tornar al Liceu. I si és amb les fantàstiques veus que escolto interpretant Donizetti és una bona manera de fer-ho! Quina sort, viure-ho en directe.
ResponEliminaMarina,
ResponEliminaLa veritat es que gaudir en directe d'aquestes veus es una autèntica passada.
Gràcies per la visita. Una abraçada
Josep, després de la sessió d'aquest vespre crec que les previsions d'èxit s'han vist àmpliament confirmades.
ResponEliminaM'ha fet molta gràcia que la teva felicitació nadalenca sigui tan tintinesca.
Allau,
ResponEliminaVa ser un plaer el fet de poder-nos conèixer "in person". Jo realment ahir m'ho vaig passar (especialment en el segon acte) com poques vegades de bé. Encara estic fent genuflexions a Sant Joan i Santa Diana.
Pel que fa a Tintin, també es una de les meves debilitats.
Que tinguis unes bones festes i ens veiem en la propera representació liceista.
Una abraçada