Montserrat Caballé el dia de la inauguració de l'exposició (foto:A.Bofill) |
I el teatre l'ha homenatjat de diferents maneres, en primer lloc amb el concert que es va fer el passat 3 de
gener, després amb una magnífica exposició que fins el proper 20 de març romandrà en el
balcó foyer del mateix teatre i finalment amb un extraordinari document sonor en
forma de 3 cd’s amb les millors intervencions de la diva en el Liceu en el
decurs d’aquests darrers 50 anys.
Ahir, abans de la
representació de Linda di Chamounix,
vam tenir ocasió de visitar l’exposició. Es tracta d’un recull fotogràfic impressionant
amb totes i cadascuna de les intervencions de Caballé en el Liceu durant les
darreres cinc dècades, amb els corresponents programes de mà. A més, moltes
fotografies d’actuacions de la cantant en els més grans teatres d’òpera del món
i una secció molt entranyable dedicada als seus companys més estimats, Josep
Carreras, Plàcido Domingo, Joan Pons, Jaume Aragall, Luciano Pavarotti i el seu
marit Bernabé Martí. També s’hi mostren, ja que ella els guarda tots, alguns dels
vestits que la cantant va utilitzar per a representacions d’òperes com Norma, La Traviata, Lucrezia Borgia, Adriana
Lecouvreur, Manon Lescaut, Don Carlo, Roberto Devereux o Maria Estuarda.
Per cert, el vestit que va lluir en La
Traviata l’any 1973, segons va declarar la cantant, va ser confeccionat per la seva mare. El dia de la inauguració
de l’exposició, una Montserrat Caballé molt emocionada, va manifestar que estava molt satisfeta d’haver
pogut actuar sempre en les representacions que es feien al Liceu durant les
festes nadalenques, ja que així s’assegurava d’estar a casa seva, i que en
canvi no havia volgut inaugurar mai la temporada liceista per por a que després
no pogués ser-hi per Nadal. També va declarar que era perfectament coneixedora
que hi havia moltes gravacions pirata
de les seves actuacions al Liceu i que no l’hi importava gens ni mica sempre
que s’hi fes constar el nom del teatre.
El triple CD "Montserrat Caballé, 50 anys al Liceu" |
El Liceu deu molt a
Montserrat Caballé, ja que en temps molts difícils per al teatre barceloní,
ella sempre hi va actuar donant el toc d’excel·lència i categoria que hi mancava
a la resta de la temporada. I és que en els moments més complicats de la
història del teatre, gent de la casa com Caballé, Carreras, Aragall i d’altres van
fer possible que el nivell de qualitat interpretativa es mantingués i pogués
remuntar situacions força complicades. Per això, Montserrat Caballé va ser de
les persones més afectades quan el gener de 1994 les flames van destruir el
Liceu, i per tot plegat, tots els reconeixements que està rebent aquests dies
són més que merescuts i només una petita manera de retornar-li tot el que ella
ha aportat al món de la música.
Des d’aquest petit racó
de la xarxa, només podem dir: gràcies Montserrat!
Aquí us deixo dues de les gravacions (cortesia de Onegin65) que més m’entusiasmen de Montserrat
Caballé, i en les quals podem apreciar la seva prodigiosa tècnica vocal i l’espectacular
capacitat d’aguantar la respiració fins l’infinit sense deixar d’emetre
nítidament la nota corresponent.
En primer lloc l’ària de Liú, Signore ascolta de l’òpera Turandot
de Puccini
I tot seguit Casta Diva de l’òpera Norma de Bellini en la històrica gravació de l’any 1974 a Orange
Crec que tens raó, merescut homenatge.
ResponEliminaNúria,
EliminaCadascú és com és, però el que ningú li podrà retreure mai a la Montserrat Caballé es el seu amor pel Liceu. Per tant, homentages més que merescuts.
Una abraçada
Quina sort poder gaudir d'una gran professional com aquesta. Crec que la Montserrat caballé, en vida, ja ha fet història. Quina delícia haver-ne pogut gaudir de tan a prop, i que parli la nostra llengua. El que millor fa, però, és delectar-nos amb la seva veu. Gràcies per l'audio també! Petonet
ResponEliminaMarina,
EliminaEn directe no l'he pogut gaudir en la seva millor època (anys 60 i 70) ja que com he dit moltes vegades, lamentablement la meva afició operística té poc més de vint anys, i aleshores, la millor època de Montserrat Caballé ja havia passat. Ens queda però, un gran legat en forma de grabacions, i moltes, amb una gran qualitat d'audio que permeten apreciar la seva grandiosa veu.
Una abraçada
Vaig veure el reportatge al TN...i com sempre vaig dir: En Josep té feina. Se li pot dir que és una catalana universal.És qüestió de gustos però a mi m' agradava més la Victòria dels Àngels...
ResponEliminaCristina,
EliminaJo fa un temps també em decantava per la Victòria dels Àngels, però darrerament he escoltat moltes grabacions de la Caballé dels seus anys bons (anys 60, 70 i 80) i es una cosa espectacular. Ara bé la Sra. no es jubila i tot i que això no canvia gens la valoració que es té d'ella si que fa una mica de pena.
Una abraçada
Jo la vaig sentir cantar al Palau de la Mùsica, ja fa uns anys i francanment, em va emocionar molt. Quina veu...
ResponEliminaPetonets.
Gemma,
EliminaNo m'estranya, en els seus bons anys ha estat sens dubte una de les millors de tots els temps.
Una abraçada
El que ha fet està fet, i on va arribar d'alt també. A mi em carrega una mica el personatge però com a cantant és una de les grans del segle.
ResponEliminaAra, que ara mateix la cosa és de baixa volada en comparació amb el cim del passat... doncs també. Suposo que motius tindrà per a no deixar-ho, potser ajudar a altres. Qui ho sap.
Òscar,
EliminaEstic totalment d'acord amb tu. D'una banda l'artista, sens dubte una de les grans de tots els temps i que és pel que merescudament se l'està homentgant, i d'altra la persona, no tan sols que no ha sabut plegar quan tocava, sinó que a més pel seu ideari poc catalanista i sobretot "pro-andorrà".
Una abraçada