Vicent Martin i Soler i Wolfgang Amadeus Mozart |
Em van agradar tant la
direcció escènica d’Irina Brook com la senzilla però efectista escenografia de
Noëlle Ginefri. Només afegir que quan es va estrenar “Il Burbero di buon cuore”
a Viena, tant Salieri com Martin i Soler (conegut com “Martini lo Spagnuolo”)
eren els clars dominadors de l’escena a nivell popular, molt per sobre de
Mozart.
Veronique Gens interpreta "Chi sa, chi sa, qual sia..." una de les dues àries escrites per Mozart i que formen part de "Il Burbero di buon cuore" de Vicent Martín i Soler.
Veronique Gens interpreta "Chi sa, chi sa, qual sia..." una de les dues àries escrites per Mozart i que formen part de "Il Burbero di buon cuore" de Vicent Martín i Soler.
Aquest muntatge de “Le
Nozze di Figaro” que es va estrenar ahir, ja l’havíem vist l’any 2008, i en vam
parlar aquí. És una escenografia de
Paco Azorín amb direcció escènica de Lluis Pasqual, que trasllada l’acció als
anys trenta del segle passat. Tot plegat, força convincent i amb moments
realment brillants.
Les diferències amb “Il
Burbero di buon cuore” són abismals ja que la música de “Le Nozze di Figaro” és
magnífica, variada i d’una bellesa musical difícil de superar. Penso que si féssim
un “hit parade” de fragments operístics de totes les èpoques, aquesta obra de
Mozart és la que tindria més representació a la llista d’èxits sense cap mena
de dubte.
Pel que fa al
repartiment, vull destacar el magnífic Figaro de Joan Martín-Royo, que li té
agafada totalment la mida al personatge. La Susanna d’Ainoha Garmendia li va plenament
al darrera, divertida, implicada i amb unes grans aptituds vocals. Maite
Alberola fa una gran Comtessa d’Almaviva cosa que lamentablement no podem dir
de Borja Quiza en el paper del Comte, un rol que penso que no és apropiat per a
la seva veu. Tot i això, crec sincerament que no es mereixia que uns quants li
reprovessin la seva actuació. Molt més que correctes la resta d’intèrprets,
encapçalats pel bon Cherubino de Maite Beaumont, la Marcellina de Marie
McLaughlin, el Bartolo de Gianluca Buratto, el Basilio de Roger Padullés, la
Barbarina de Naroa Intxausti, el Don Curzio de Vicenç Esteve i l’Antonio de
Valeriano Lanchas.
Ainoha Garmendia, Joan Martín-Royo i Maite Alberola |
Com a nota curiosa, hem
de dir que un clàssic en les representacions liceístiques com és l’animador “Bravo,
bravo” ha tornat!, tot i que per la despesa vocal que va fer ahir, dubto que
duri massa temps sense tornar a agafar “la baixa laboral”.
També vull ressaltar que
l’aspecte que presentava ahir el Liceu era d’un ple total, cosa que pel que
sembla, es repetirà en les altres funcions programades. O sigui que, programant
obres conegudes, amb un cost de muntatge força amortitzat i amb bons cantants
del país, la cosa rutlla. Qui ho hagi de fer, que en prengui bona nota i s’ho pensi dues vegades abans d’aplicar mesures traumàtiques per fer rendible el teatre.
Una crònica esplèndida. Estic bàsicament d'acord amb quasi tot el que expresses sobre IL BURBERO DI BUEN CUORE, excepte en el que respecta a la direcció musical de SAVALL.... a mi em va semblar magnifica.
ResponEliminaDimecres vinent anem a veure LE NOZZE DI FIGARO, i encara que ja coneixem aquesta versió, tenim moltes ganes de tornar-la a veure.
Una abraçada
A mi la feina de Savall no em va desagradar, potser m'esperava més, i més després de llegir-lo dient que li havien faltat assajos...
EliminaJo, tal i com vam comentar divendres, no em vaig avorrir gens, penso que es una òpera intranscendent però distreta, el que passa es que 24 hores més tard vam veure una obra mestra i això condiciona molt més la valoració que tinc de "Il Burbero..."
Una abraçada
Hola Josep, que en el seu temps Martín i Soler fos més considerat que Mozart em satisfà enormement, vol dir que anem a MOLT millor.
ResponEliminaJo crec que ni la direcció musical, ni l'escènica van fer res per fer-la millor del que és, bàsicament no hi ha qui pugui millorar-ho o dit d'altre manera, cal representar aquesta òpera per deixar-ne altres sense fer. Si fossim un teatre de repertori, amb 30 títols per temporada ho entendria, però que aquesta obreta ocupi l'espai que hauria d'ocupar altres òperes molt millors i que no s'han estrenat mai al Liceu (encara hi han títols de Rossini, dels bons, pendents, em sembla incomprensible, i amb producció pròpia, vol dir amb amenaça de ser programada en les properes temporades de pressupostos anèmics.
Tinc la lleugera sospita que si Martín i Soler hagués nascut a Zamora, Sevilla o Logroño, no s’hagués programat al Liceu, i això encara em produeix més perplexitat, ja que hi ha títols operístics del repertori espanyol de molta més vàlua que aquest.
Jo, a banda de que "Il Burbero..." sigui millor o pitjor, penso que els compositors que van coincidir en el temps amb Mozart, per bons que fossin, la història els ha empetitit, i més si com ara al Liceu, programen intercalant-se "Il Burbero..." i "Le Nozze...", definitivament no hi ha color. Rossini, a banda que hi ha moltes i bones òperes que no s'han fet mai al Liceu, fa 4 que no li hem vist el pel. Si tot va bé, no hi ha retallades, etc, possiblement l'any vinent hi hagi un "Turco in Itàlia", però hauran passat 5 anys!!!!, realment lamentable quan durant aquest temps hi ha hagut títols que s'han repetit. Jo estic d'acord amb que es programi Martin i Soler, com, encara que no m'agradin, trobo normal que coses com "Jo Dalí" o "LByron" s'hagin fet. Si als autors de casa no se'ls programa ni a casa, no se on se'ls podrà escoltar. Una altra cosa discutible es que en époques de crisi es programin coses clarament deficitàries i a més amb costos astronòmics, com hem vist molt recetment.
Elimina