Ahir dimecres 22 va
tancar les portes el Festival Castell de Peralada 2012 amb l’actuació estelar
(potser caldria dir galàctica) del tenor Jonas Kaufmann acompanyat de l’Orquestra
de Cadaquès sota la direcció de Jochen Rieder.
D’entrada, vull dir que
és evident que un concert a l’aire lliure mai pot tenir la qualitat auditiva d’un
fet en un auditori tancat i en les millors condicions acústiques. Això és el
que tenen la majoria de festivals d’estiu que no volen amplificar les veus dels
cantants. Malgrat tot, vull dir que en el nou auditori de Peralada, crec que
estrenat fa un any o dos, el so és millor que en l’anterior ubicació.
Dit això, dir que la
gala lírica va començar passades les deu de la nit i va acabar gairebé a tres
quarts d’una.
La primera interpretació
orquestral va ser la “innecessària” obertura verdiana de La Forza del Destino.
L’orquestra no em va agradar com va sonar. No sé si li faltava corda o el so a
l’aire lliure feia que sonessin molt més uns instruments que altres. De totes
maneres aquests “desajustos” es van anar solucionant en algunes
interpretacions. No en alguns fragments de Carmen o de Guillaume Tell que no van
sonar com hauria de ser. Però tot això és purament anecdòtic, el que volia la
gent era escoltar el tenor bavarès i aquest, en la seva primera intervenció ja va
arrencar els primers bravos de la nit interpretant Cielo e mar de La Gioconda
de Ponchielli. La cosa començava forta i bé. Una magnífica interpretació de
Giuletta son Io! del Romeo e Giulietta de Zandonai va ser la seva segona
interpretació. Amb La fleur que tu m’avais jetée de la Carmen de Bizet ja va posar
el públic dempeus i amb la Mamma quel vino è generoso de la Cavalleria
Rusticana de Mascagni va acabar la primera part, amb un auditori totalment entregat
al que per a molts és el millor i més complet tenor d’avui dia.
La segona part no podia
començar millor. Kaufmann ja s’ha tret la jaqueta (la calor és sufocant) però amb
una vibrant interpretació d’Un di all’azzurro espazio de l’Andrea Chenier de
Giordano ens toca la fibra més sensible a tots els assistents. Però això no era
res comparat amb el que estava per venir. En primer lloc la memorable
Winterstürme de La Valquíria de Wagner, i finalment l’In fernem Land del
Lohengrin també de Wagner, que per a mi va ser sublim i sense exagerar el
millor de tot el que havíem escoltat durant la nit. Realment insuperable!
Les propines van ser
cinc! Entre aplaudiments incessants i entrades i sortides d’escena, el senyor
Kaufmann ens va oferir un E lucevan le stelle de la Tosca de Puccini,
excepcional, després la Du bist die Welt für mich de l'opereta Der singende
Traum, de Richard Tauber, un clàssic en els concerts del tenor. El tercer “bis”
va ser la napolitana Non ti scordar di me, molt ben cantada, seguida
per la bellísima Ombra di nube i el Core
n’grato, una altra napolitana amb la que va cloure la vetllada.
Abans d’acabar vull dir
que, en la meva modesta opinió, Jonas Kaufmann és, ara per ara, el més complet
tenor que es pot veure i escoltar dalt d’un escenari. Per la seva versatilitat
en el repertori, ja que domina perfectament l’alemany, el francès i l’italià d’una
manera prodigiosa. Pel seu exquisit gust alhora de cantar, tant si es tracta de
Wagner, com de Verdi, Puccini, Mozart o Massenet, i per una cosa que jo valoro
molt, la seva manera única d’apianar la veu. Feia molt temps que no havia
escoltat un tenor amb la seva tècnica i sensibilitat per fer-ho, i és que a
banda del risc que comporta, requereix una tècnica que no és a l’abast de la immensa
majoria de cantants.
Una nit inoblidable i
que de ben segur recordarem durant molts anys.
Quina sort haver pogut gaudir d'aquest concert tan extraordinari!
ResponEliminaI que ho diguis, ocasions així no se'n presenten gaire sovint, i el millor de tot es que al cap del temps podrem dir: nosaltres hi érem.
EliminaMemorable tot i aquest muntatge fotogràfic us ha quedat a l'alçada de l'ocasió.
ResponEliminaAquest xic ho fa molt bé, quasi diria que és el que ho fa millor.
Memorable es un adjectiu que es queda molt curt un cop repassem mentalment el que vam poder viure ahir. Totalment inoblidable!
EliminaHe llegit una altra crònica en un altre bloc amic, i no saps com us envejo... Tothom parla del In fernem Land. No m'extranya perquè li he sentit cantar per youtube i és realment poderós, per dir-ho de forma elegant.
ResponEliminaGràcies a Déu, encara hi ha bon gust en aquest món.
Totalment d'acord pel que fa referència al bon gust!
EliminaBona crònica, Josep! Quina sort poder gaudir d'un concert a Perelada. Encara que fos un xic decebedora la primera part, crec deduïr que va quedar compensada per la segona amb Kaufmann. No puc parlar en primera persona, perquè no he tingut ocasió de sentir-lo mai, però vistos els teus comentaris... me n'han vingut unes ganes terribles!!! Petons
ResponEliminaVa ser una gran nit. La primera part no va ser decebedora de cap manera, el que passa es que entre ària i ària dels cantants, hi ha la costum que l'orquestra interpreti un obertura d'òpera i el problema es que sempre interpreten les mateixes (com si no n'hi haguessin d'altres). Però com dic a l'entrada, això no deixa de ser anecdòtic.
EliminaUna abraçada
Em va agradar tot tant! i ara si em permets te copy i te paste alguna foto?
ResponEliminaui! estan totes juntetes! és igual, us queda de luxe!
EliminaSuposo que ja has solucionat el copy-paste!!
EliminaQuina nit la de dimecres!!
Imatges per l'eternitat.
Elimina16 gràcies + 16 abraçades!
Gràcies Josep per les teves impressions amb les quals coincideixo plenament. Trigarem en sentir un altre concert com aquest, aquesta és la gran pena. Kaufmann ha tornat després de la seva baixa... i com ha tornat!!! en excel.lent estat vocal. Estic molt contenta d´haver pogut gaudir-lo per segona vegada en directe... ara a somiar i a preparar la propera, a veure si hi ha sort!
ResponEliminabrunilda
Jo també es la segona vegada que el veig en directe, la primera va ser fa dos anys a Munic en una Tosca. Esperem que pugui fer un forat en la seva atapeïda agenda i ens faci el concert que ens deu al Liceu.
EliminaUna abraçada
Caram, veig que en aquests festivals d'estiu no només hi apareixen velles glòries en declivi sino també cantants interessantíssims. Reconec la meva ignorancia sobre el tema, però escoltant els anuncis i promos que els fan durant l'estiu un pensaria que tot son Sabins, Iglesias i Serrats...
ResponEliminaNosaltres som molt contraris a la profanació de sarcòfags i per tant en concerts de "mòmies embalsamades" serà difícil que ens hi trobin, tot i que reconec que hi ha gustos per a tot i tothom té dret a escollir el que més li agrada.
EliminaEspero que encara estigueu gaudint de les vacances.
Una abraçada
Ja veig que estem totalment d'acord. Si senyor, cap tenor no canta així avui dia.
ResponEliminaUna abraçada,
Josep Rumbau
Gràcies per la visita Josep.
EliminaI encantat de tornar a veure el teu bloc en actiu.
Una abraçada
Ja vaig imaginar que hi serieu...Quina veu que te aquest home!!!
ResponEliminaI...Glòria...que guapo que es!!!! jeje
Petonets.
Jo només opino sobre la veu, je, je.
EliminaUna abraçada
M'alegra que n'hagueu gaudit tant!
ResponEliminapetonets
Amb els temps que corren s'ha de seleccionar molt bé el que vas a veure i el Kaufmann, ara per ara, es una aposta (molt) segura.
EliminaUna abraçada